سفر

کویرنوردی

کوبر ابران

ایران صاحب برخی از زیباترین کویرهای جهان است. از گستره وسیع دشت کویر تا همتای صخره‌ای آن، دشت لوت.

مناظر کویری ایران مناظر خیره‌کننده و تجربه‌ای بی‌نظیر را برای کسانی که جرأت می‌کنند به آن‌ها سفر کنند، ارائه می‌دهد. با داشتن سه کویر معروف – کویر مرنجاب، پارک ملی خار توران و کویر ورزنه – فرصت‌های فراوانی برای کویر نوردی در ایران وجود دارد.

اگر ماشینتون مناسب آفرود نیست و قصد بی راهه نوردی ندارین، میتونین از کویر مرنجاب یا مصر دیدن کنین.

با این حال اگر اهل هیجان و آدرنالین هستین میتونین با ماشین های آفرود از تپه ها و رمل ها بالا برین و هیجان سفرتون رو دو چندان کنین .

اگه اهل بیراهه نوردی هستین ، کویر ابوزید آباد رو بهتون توصیه میکنیم.

حالا اگه دوست دارین روزی به کویر سفر کنین ، میتونین با یکی از سفرنامه های من همراه باشین.

امروز قصد سفر به کویر مرنجاب رو داریم. کویر مرنجاب در استان اصفهان و در شمال شهرستان آران و بیدگل قرار دارد. فاصلۀ آن تا شهر کاشان حدود ۵۳ کیلومتر است. برای سفر به مرنجاب ابتدا باید به شهر آران و بیدگل رفت و از نزدیکی های امام زاده هلال مسیری خاکی هست .

ما برای این سفر ماشین آفرودی داشتیم، البته این به این معنا نیست که فقط با ماشین های آفرود میشه این کویرها را تجربه کرد.

ما در ابتدای مسیر خاکی پیاده شدیم و باد لاستیک هارو کم کردیم تا در جاده تسلط بیشتری روی ماشین ها داشته باشیم، برای این کار داشتن یه پمپ باد در ماشین ضروریه، تا بتونین در موقع برگشت دوباره باد لاستیک رو تنظیم کنین. برای اقامت توی کویر دو راه وجود داره، یکی اینکه میتونین از کاروانسرای مرنجاب و دیگر کاروانسراها مثل اقامتگاه شاکر استفاده کنین یا اینکه خودتون با تجهیزاتی که دارین، یه کمپ جذاب راه بندازین.

یک توقف کوتاه برای دیدن کاروانسرا و استفاده از سرویس بهداشتی داشتیم ولی قرار نبود که اقامتمان در کاروانسرا باشد، و بنا به نظر دوستان برپاکردن کمپ در کویر مدنظر بود. برای همین دوباره راه افتادیم تا جای مناسبی برای کمپ زدن پیدا کنیم. کمی که از کاروانسرا فاصله گرفتیم به محل آبشخور شترها رسیدیم، دیدن صحنه آب خوردن یه گله شتر خالی از لطف نبود و برای ما جذاب بود . بعد از آبشخور کم کم به رمل ها و تپه های شنی بلند رسیدیم .

بالاخره یه جای خوب پیدا کردیم، و شروع کردیم به چادر زدن، چنتا از همسفرامون اولین سفر کمپینگ را تجربه میکردن و حتی نحوه برپایی چادر را هم نمیدونستن . لیدر ما اول کار یه کلاس آموزشی چند دقیقه ای برای دوستان برپا کرد و بالاخره کمپمون آماده شد. وقتی وسایلمون رو توی چادر گذاشتیم، صندلی و میزهای سفری باز کردیم، هوا هم کم کم داشت تاریک میشد، همه کارها که کامل انجام شد ، چراغ پیشانی ها رو خاموش کردیم تا در تاریکی مطلق بتونیم از آسمان کویر و زیبایی های فوق العاده آن لذت ببریم، همونجایی که ستاره هاش اونقدر بهت نزدیکن که فقط کافیه دستت رو دراز کنی و بچینیشون! سکوتش دیوانه کننده است. اونجایی که حس میکنی خدا به آدم نزدیکتره .

کم کم بچه ها یا گرسنه بودن یا بخاطر خستگی مسیر خوابشون گرفته بود. قبل از اینکه بچه ها بخوان برن داخل چادر بخوابن یه حرکت جالب از لیدرمون دیدم، یه نور بنفش تو دستش بود داشت دور چادرا چرخ میزد، برام جالب بود اول فکر کردیم پول یا تراول گم کرده ، بعد که یه کم ریز شدیم متوجه شدیم داره با اون چراغ قوه عقرب ها را شناسایی میکنه. ما نمیدونستیم که بدن عقرب ها فقط با نور یووی قابل شناساییه، کاربرد چراغ UV واقعا جذاب بود.

کم کم بساط شام رو راه انداختیم، با کمک بچه ها گوشت و سوسیس ها رو آماده کردیم و روی آتشی که با هیزم داخل آتشندان درست کرده بودیم کباب کردیم.برای خوردن شام نیاز به نور داشتیم که توسط پنل های نوری که به اون فیش لایت میگفتند تامین شد. جاتون خالی شام خیلی بهمون چسبید.

بعد از شام پیاده روی کوتاهی در کویر و بعد آن خوردن چایی ذغالی رو داخل گداجوش آماده کردیم. شب خیلی خوبی بود و هوا بسیار خوب و همه  از اینکه تصمیم گرفته بودند شب در کمپ باشند رضایت داشتند. بچه ها خیلی پر انرژی بودند و تمام طول شب را به گفتن خاطره و بازی گذراندند.

کم کم همه خوابشون گرفته بود ، من قبلا یه استیک ضد حشره داشتم به سر و صورتم آغشته کردم و خوابیدم، اخه قبلا تجربه بدی از پشه زدگی داشتم.

یه پیشنهاد میکنم ، اگه خوابتون سبکه و حساس به صدا هستین حتما برای خودتون گوشی بیارین به دو دلیل :

اول اینکه همه تو یه تایم نمیخوابن و صدا ها از رگ گردن به شما نزدیک ترن ، دوم اینکه وقتی هم همه میخوابن صداهای خروپف گریبان گیرتون نشه.

یه چیز ضروریه دیگه هم داشتن یه منبع تغذیه مثل پاوربانکه. البته لیدر کار درست ما یه منبع تغذیه بزرگ داشت که ما مشکل برق و باتری نداشتیم ما بهش میگفتیم پاورتانک، خلاصه بسیار کار راه انداز بود.

صبح همگی از خوابی بیدار شدن، قاعدتا اولین نیاز رفتن به سرویس بهداشتی و برای دوستان حساس استحمام بود، ما چون با تور و لیدر اومده بودیم ، برامون چادر صحرایی حمام و توالت برپا کرده بودن. گالن آب هم برای هر دو تا چادر یه دونه قرار داشت که بسیار مناسب بود.

نوبت به صبحانه رسید، آتش و تو اتشدان برپا کردیم و یه املت خفن درست کردیم و خوردیم. صفحه گریل و ساج و تشکیلات لیدر تکمیل بود. دو سه تا همسفر لاکچری هم داشتیم ، اول صبح داشتن با مبکسر پرتابل برا همه بچه ها شیرموز درست میکردن.

بعد از صرف صبحانه وسایل تپه نوردی مثل کلاه آفتابی ، عینک های مخصوص و قمقمه های آب رو برداشتیم تا بتونیم کمی از رمل ها بالا بریم، بعضی از بچه ها هم میخواستن با ماشینشون اینکارو بکنن و برای اینکه دچار مشکل نشن، تسمه بکسل و وافل برد و پمپ باد همراهشون بود که بتونن در مواقعی که گیر میکنن راحت در بیان.

میتونم بگم یکی از قشنگ ترین حس هایی که میشه تجربه کردن ، راه رفتن روی شن ها با پای برهنه هست. خیلی حس خوبیه. بالا رفتن از رمل ها خیلی سخت و طاقت فرسا بود ولی حس قشنگ این سختی و کم میکرد. خلاصه بالای رمل ها رسیدیم و منظره فوق العاده ای را تجربه کردیم ، تا چشم کار میکرد رمل های دست نخورده میدیدم. یه کم روی رمل ها نشستیم و چنتا عکس گرفتیم و میخواستیم برگردیم کنار کمپ. منم که اهل هیجان ، از همون بالا خوابیدم و تا پایین روی شن ها سر خوردم . خیلی حال داد . ریسک خطر این کار توی اون همه شن و نرمی صفر بود.

بعد از کلی هیجان به محل کمپ برگشتیم تا ناهار بخوریم، دیدیم که چند تا از بچه ها سایه بان رو برپا کرده بودن، میز طولانی گذاشته بودن با کلی نوشیدنی خنک. دلی از عزا در اوردیم و در انتها با جمع آوری همه زباله ها، کویر رو مثل اول تمیز تحویل طبیعت دادیم و آماده برگشت به سمت تهران راهی شدیم .

تجربه یکبار کویر نوردی را حتما بهتون پیشنهاد میکنم و اگه خواستین بدونین چه ملزوماتی بیشتر تو کویر به کارتون میاد ، میتونین زیر همین مقاله لیست ملزومات و چک کنید.

این مکان هم برای کوهنوردان تازه کار و هم برای کوهنوردان باتجربه با دسترسی آسان از شهرهای اطراف مانند کاشان یا اصفهان که آن را در طول سال راحت کرده است، یک نقطه ایده آل است. با این حال، برای کسانی که به دنبال ماجراجویی بیشتر هستند، پارک ملی خار توران صعودهای چالش برانگیز متعدد با مناظر خیره کننده در امتداد دامنه های ناهموار کوهستانی ارائه می دهد و همچنین فرصت کافی برای کشف اکوسیستم های مختلف در این منطقه حفاظت شده مانند تالاب ها یا استپ های پر از گونه های حیات وحش بومی تنها در اینجا فراهم می کند!

ملزومات کویر نوردی

چراغ UV

برای اینکه مطمئن شوید سفر شما بدون مشکل انجام می شود، به تجهیزات خاصی از جمله لامپ UV برای شناسایی جانوران خطرناکی مثل عقرب در شب نیاز دارین. به وسیله نور این لامپ میتوانید از عدم وجود عقرب در اطراف محل کمپ خود اطمینان حاصل کنید.

وافل برد 15 تن بانکر اینداست مدل RTK 8

وافل برد

در هنگام آفرود به شما این امکان را می دهد تا گیر کردن خودرو شما را به حداقل برساند. وافل برد با اندازه مناسب برای وسایل نقلیه کوچک‌تر از جمله ATV، UTV، یا آنهایی که فضای بار محدودی دارند ساخته شده است. این محصول حتی برای وسایل نقلیه بزرگتر نیز کاربرد دارد به این صورت که می توان آن را با استفاده از پایه جک به یکدیگر متصل کرد.

تسمه بکسل

تسمه بکسل با استحکام و دوام باورنکردنی طراحی شده اند و آنها را به یک راه حل ساده برای بکسل کردن وسایل نقلیه شما تبدیل می کند. بند تسمه ساخته شده از تارهای پلی استر UV و مقاوم در برابر آب می باشد. این محصول دارای استحکام و قدرت آزمایش شده 15 تنی است و می تواند بارهای شدید تا وزن 5 تن و دمای شدید -5 تا 100 درجه سانتی گراد را تحمل کند. وسایل نقلیه خود را که در شرایط سخت مانند برف، آب، گل یا شن گیر کرده ان را می توانید با این تسمه نجات دهید.

یخچال سفری

یخچال قابل حمل یک وسیله مناسب و کاربردی برای حمل آب، نوشیدنی و مواد غذایی و خنک نگه داشتن آنها برای برنامه های کمپینگ و مسافرت می‌باشد ،این یخچال ها قابلیت تنظیم دما بین 20- تا 20+ درجه سانتی گراد بنا به نیاز شما دارد.

یخچال سفری آلپیکول مدل U55E

صندلی کمپینگ

استفاده از یک صندلی تاشو سفری که هنگام نشستن بر روی آن، احساس راحتی داشته باشید و می‌توانید به خوبی استراحت کنید نیز توصیه می گردد. با همراه داشتن این صندلی کمپ، دغدغه‌ای بابت سرد و یا مرطوب بودن خاک نخواهید داشت؛ چرا که این صندلی، شما را از سطح زمین دور نگه داشته و به شما کمک می‌کند تا بعد از یک گشت و گذار طولانی در دل طبیعت و یا برپایی کمپینگ، تنها بر روی صندلی کمپ خود نشسته و از محیط کمپ لذت ببرید.

چادر کمپینگ

یکی از ملزومات اصلی برای طبیعت گردی، کوه نوردی و کمپینگ به همراه داشتن وسیله ای برای شب مانی یا گذراندن وقت در فضای باز برای تفریح و لذت بردن از اوقات فراغت است. چادر نوعی پناهگاه هستند که از رویه هایی پارچه ای تشکیل شده و به کمک تیرک یا طناب مهار می شوند.

یکی از عوامل مهم در انتخاب این محصول ظرفیت آن می باشد. ظرفیت های 1 نفره، 2 نفره، 3 نفره الی 8 نفره از انواع این مورد هستند. از عوامل مهم دیگر می توان به تک پوش یا دو پوش بودن آنها، 3 فصل یا 4 فصل بودن و همچنین جنس تیرک های آن اشاره نمود.

پاورژنراتور-پاورولوجی-300-وات-مدل-PGN300PDBK

پاورژنراتور

دستگاهی قابل حمل برای تامین انرژی برق مورد نیاز روزمره می باشد. با پاورژنراتور شما انرژی کافی جهت استفاده از وسایل برقی خود را خواهید داشت. ظرفیت باتری این پاورژانراتور ها متفاوت می باشد و میتواند باتری لپ تاپ شما ، تبلت ر؛ گوشی موبایل را شارژ نماید.
با نماشگر LCD در حین کار وضعیت ژنراتور را می توانید رصد کنید. این پاورژنراتور دارای خروجی AC نیز هست.

این پاورژنراتور ها قابلیت شارژ شدن با پنل خورشید را نیز دارند.

فیش لایت

محصول کاربردی برای کمپینگ، طبیعت گردی، سفر های آفرودی، پیک نیک های دوستانه و خانوادگی، کویر و … است، که روشنایی محل کمپ و استقرار شما را فراهم می کند، و به شما کمک می کند تا در هنگام تاریکی با استفاده از نور چراغ، از فضای بیرون لذت ببرید. هنگام قرار گرفتن آن در ارتفاع، می تواند یک محوطه بزرگ مانند یک تپه را به صورت کامل روشن کند.چراغ کمپینگ یک پایه تلسکوپی از جنس فلز مقاوم دارد که می تواند 3 متر افزایش ارتفاع داشته باشد. این محصول اگر در ارتفاع بالایی مانند سقف ماشین قرار داده شود، تمام محیط اطراف را برای شما روشن می‌کند.

فیش لایت TOBYS مدل VIP-10PRO

عینک

یکی از ویژگی‌های کلیدی که باید در انتخاب عینک‌های آفتابی در نظر گرفت، جنس لنز است. انتخاب عدسی پلی کربنات دوام و مقاومت در برابر ضربه را تضمین می کند و آنها را برای زمین های ناهموار ایده آل می کند. علاوه بر این، این لنزها اغلب محافظت عالی در برابر اشعه ماوراء بنفش را برای محافظت از چشمان شما در برابر اشعه های مضر ارائه می دهند.یکی دیگر از عوامل مهم طراحی قاب است. به دنبال عینک آفتابی باشید که پوشش کافی برای محافظت از چشمان شما در برابر گرد و غبار، باد و نور خورشید از زوایای مختلف ایجاد کند. ویژگی تهویه نیز مفید بسیار هائز اهمیت است، زیرا به جلوگیری از مه آلود شدن لنز در حین فعالیت بدنی شدید کمک می کنند.

کیف کمک های اولیه

محتویات این کیف کمک های اولیه چسب ضد حساسیت، باند زخم، چسب زخم، پنبه، باند کشی، بتادین، دستمال کاغذی، گاز استریل، ترمومتر دماسنج)،  می‌شوند

کیت-امداد-اسنوهاک-مدل-SN-T009
چراغ اضطراری LED WORK LAMP مدل W549

چراغ قوه

داشتن چراغ قوه ای با کیفیت، با پرتاب نور و پخش نور مناسب، به خصوص برای افرادی که اهل طبیعت گردی و کوهنوردی هستند، بسیار مهم است .چراغ قوه ای که از لحاظ کیفیت، روشنایی و برد نور کارایی فوق العاده ای داشته و می تواند بهترین وسیله برای برنامه های مختلف و مصرف روزمره شما باشد.

اسپری دافع حشرات

اغلب در محیط سربسته برای راحت شدن از شر حشرات از حشره کش های مختلف استفاده می کنند. اما هنگامی که شما محل سکونت خود را ترک می کنید و در مکان های باز مثل کنار دریا، جنگل و یا هرجایی قرار می گیرید که حشرات اطراف شما زیاد هستند. با استفاده از اسپری دافع حشرات در این مواقع از مزاحمت حشرات خلاص شوید.

اسپری دافع حشرات دیت
سایبان هامتو مدل HB202115-1

سایه بان

در زمان سفر یا کمپینگ ممکن است شرایطی پیش آید که به دلیل بارش زیاد باران یا گرمای زیاد به دنبال سرپناهی باشید تا به کمک آن لحظاتی استراحت کرده و در عین حال از خود در برابر شرایط بد آب و هوا حفاظت کنید و برای این که بتوانید در چنین شرایطی مشکلات کمتری داشته باشید استفاده از سایه‌بان راه‌حلی بسیار مناسب است.سایبان ها عموما به دو دلیل در زمینه طبیعتگردی و کوهنوردی مورد استفاده قرار می گیرند؛ هنگام استراحت و توقف ها برای محافظت از پوست شما در برابر تابش مستقیم و گرمای آفتاب و در درجه بعدی محافظت از شما در برابر نزولات آسمانی از جمله برف و باران.

مطمئن شوید که همه این موارد را قبل از شروع سفر در این کویرهای شگفت انگیز ایران در دسترس دارید! بنابراین اگر به دنبال یک فعالیت مهیج در فضای باز هستید که به شما امکان می دهد در برخی از مناظر واقعاً دیدنی و جذاب بگردید، بهتر است از کاوش در یک (یا همه) سه کویر معروف ایران غافل نشوید – فقط فراموش نکنید که آماده سازی مناسب از قبل باعث موفقیت شما در آینده خواهد شد. خط پس تا دیر نشده همین الان آماده شوید!.